Autószállító trailer Budapesten

Autómentés és szállítás - tudnivalók

Ha valaki kocsiba száll, akkor mindig benne van a pakliban az autó meghibásodásának, vagy egy balesetnek a lehetősége. Váratlanul megtörténhet, hogy valami miatt nem tudunk továbbmenni négy keréken.

De mit lehet ilyenkor tenni?

Béreljünk egy trélert, vagy hívjunk egy autómentőt? Mi van, ha mindez külföldön történik? Mennyibe fog mindez kerülni?

A következőkben ezekre a kérdésekre adunk választ.

Autómentő bérlés

A lerobbant autót természetesen nem célszerű az út szélén hagyni és egyáltalán ott lehet hagyni?

Autópálya esetén törvény általi előírás az, hogy a működésképtelen autó három óránál tovább nem maradhat a helyszínen. Más besorolású utakon nincs ilyen korlátozás, persze a vészvillogó gombját a legeldugottabb mellékúton is érdemes megnyomni.

A lerobbant, üres benzintartállyal rendelkező, vagy éppen összetört autó elszállítását valamelyik autómentő cég intézheti, de aki jobban bízik a saját maga által elvégzett munkában, vagy éppen pénztárca barátabb megoldásnak látja az autó szállítást saját kézbe venni, az természetesen bérelhet is autómentőt.

Ki vezethet trélert? Mi kell hozzá?

Ezeknek a speciális járműveknek a vezetéséhez általában elég a B kategóriás jogosítvány, hiszen tömegük nem haladja meg a 3,5 tonnás súly korlátot. Nem meglepő módon ezek - a működésképtelen autók elszállítására specializálódott trélerek - fel vannak szerelve olyan eszközökkel és berendezésekkel, amik elengedhetetlenek az autómentéshez.

A bérlés alkalmával nem csak a slusszkulcsot kapja meg a bajba jutott vezető, hanem speciális hevedereket, eszközöket is, amikkel a lerobbant autó biztonságosan rögzíthető. Ezen felül egy csörlő is tartozik az autómentésre kialakított jármű tartozékai közé, hogy a bajba jutott járművet fel lehessen tenni az autómentőre.

Ezeknek az eszközöknek a teherbírása, illetve magának a trélernek a teherbírása változó lehet. Természetesen egy átlagos személyautót bármelyik fel tud emelni, illetve el tud szállítani. De ha a törött autó ennél nagyobb súlyú jármű, annak az elszállítására is specializálódtak cégek.

Fontos tartozék még a megkülönböztető jelzés, a speciális sárga villogó, ami balesetek megelőzéséhez szükséges. Hiszen a működésképtelen autó felvétele akadályozhatja a forgalmat, így kötelesség jelezni a többi autós felé, hogy „helyzet van”.

Autómentés: cégek és lefedettség

Magyarország úthálózata sűrű, a legeldugottabb „Isten háta mögötti” falvakba is kiépített, autóforgalomra (többé kevésbé alkalmas) út vezet. Ebből következik, hogy autómentésre bárhol szükség lehet, az ország bármelyik pontján megtörténhet, hogy balesetet szenvedünk, valami meghibásodik a járműben, vagy éppen elszámítjuk magunkat a tankoláskor és az út közepén történik meg az a balszerencse, hogy kifogyunk a benzinből.

Ebből következően autómentő az ország minden pontján elérhető. Természetesen egy üzleti alapon működő világban bárhonnan bárhova hívhatunk autómentőt, ha megfizetjük az árát, vagyis a megtett kilométerre számolt forintokat.

Elvileg a Pécs határában lerobbant autóhoz akár Debrecenből is rendelhetünk autómentőt, csak értelme nincsen. Egyrészt nagyon drága, másrészt így súlyos órák adódnak hozzá az autómentés idejéhez.

Hogyan válasszunk autómentőt?

A lerobbant járművek „kisegítését” sokan azonosítják a Sárga Angyallal. A név a Magyar Autóklub segélyszolgálat, ami a nap huszonnégy órájában, nemcsak Budapesten, hanem az ország minden pontján Győrtől Szegedig hívható, jó választás lehet őket hívni.

Választhatunk persze más szolgáltatót is. Általánossággal elmondható, hogy a bejelentést követően a választott szolgálat szakemberei a helyszínre sietnek, és - ha lehetséges - nem szállítják el a lerobbant autót, hanem megkísérlik a helyszínen azt megjavítani.

Ez a javítás azonban nem mindig végleges és teljes körű. Nemzetközi szabványoknak megfelelően, ha egy kerékcserével, izzó kicserélésével, vagy éppen hidegindítással elérhető, hogy a jármű eljusson a legközelebbi szervizbe, akkor az autómentést végző szakember csak és kizárólag ezeket a műveleteket hajtja végre.

Egy országos lefedettségű hálózat autó elszállítását akkor vállalja, ha a helyszíni hibaelhárítás nem lehetséges.

Mennyibe kerül az autómentés?

Általában elmondható, hogy a megtett kilométerek után kell fizetni. Ez az összeg nagyságrendileg 100-200 forint között lehet kilométerenként, vagyis ha az autómentés Esztergomban válik szükségessé és a nem is olyan messzi Budapestről rendelnek autómentőt, az tizenöt-húsz ezer forintba fog kerülni a lerobbant autó tulajdonosának. (és ez még nem is a legdrágább áron számolva)

Mikor érdemes hazaszállíttatni az autót külföldről

Egy váratlanul lerobbant autó nagyon kínos helyzetet tud teremteni. Ez fokozottan igaz, ha mindez az országhatáron kívül történik. Persze vannak esetek, amikor valahogy – egy helyi szolgáltató segítségével – el lehet jutni egy helyi műhelybe, de ez nem mindig megoldható.

Egyrészt néha nem engedheti meg a jármű tulajdonosa, hogy lerobbant autó miatt esetleg napokkal meghosszabbítsa a külhoni kiruccanást. Az sem megoldás, ha hazavonatozik, aztán majd kiugrik, ha a működésképtelen autót ismét működőképessé varázsolja a szerelő (persze, ha egy győri autótulajdonost Dunaszerdahelyen ért az a szerencsétlenség, hogy balesetet szenvedett, akkor még ez is szóba jöhet).

Nyomós indok még az is, hogy Nyugat-Európában irgalmatlanul magasak a szolgáltatások árai, vagyis „inge gatyája” rámehet arra bárkinek, ha egy Norvégiában történt tengelytörést a helyszínen akar megjavíttatni.

Ilyenkor sokszor pénzben is megéri inkább egy hazai autómentő segítségét kérni. A magyarországi autómentők a nap huszonnégy órájában hívhatóak, és ők bármikor a segítségünkre sietnek (ez azért is fontos, mert egy hosszú autóút külföldre gyakran az éjszakai órákban történik).

Természetesen a kilométerenként fizetett díjak sokba kerülnek, ha Európa másik feléről történik az autószállítás, de a hazai szolgáltatók javára legyen mondva, hogy általában nem kérnek többet egy megtett kilométer után, csak azért mert külföldről kell hazahozni a lerobbant autót.

Nem árt azonban odafigyelni az autópálya matricákra. Külföldről az autómentés nem a „kertek alatt” történik, hanem óhatatlanul valamelyik autópályán. Az autópálya matrica díja viszont nem mindig van benne alapból a szolgáltatásban.

Vannak olyan cégek is a piacon, ahol egyes országok esetében fizetik az autópálya matricát, máshol viszont nem. Ennek tehát nem árt utána nézni, mielőtt kihívjuk az autómentőt. Meg az sem árt tudni, hogy a lerobbant autóval mennyi ideig lehet tartózkodni autópályán, illetve az adott ország hatályos törvényei szerint büntetnek-e, ha az út kellős közepén fogyunk ki a benzinből. Ez ugyanis országonként eltérő lehet.

Mi a helyzet a kamionokkal?

Már említettük, hogy külföldön lerobbanni nem kellemes dolog. Van valami, ami talán ennél is rosszabb lehet: kamionnal lerobbanni.

Egy kamion ugyanis jóval nagyobb egy személygépkocsinál, jóval nagyobb terhet jelent, főleg ha meg van pakolva áruval. A gyors mentésre azért is szükség lehet, mert a sofőrnek, illetve a cégének szerződési kötelezettsége lehet a működésképtelen autó szállítmányának időben helyszínre szállítására (mellesleg a sofőr sem sem igazán hagyhatja ott a lerobbant kamiont, ha fennáll a lehetősége, hogy kipakolják, amíg távol van. Személyautó esetében erre talán kisebb az esély)

Kamion autómentését kevesebb cég vállalja hazánkban, mint 3 és fél tonnát nem meghaladó járművek elszállítását. Ennek kisebbik oka az, hogy a „B” kategóriás jogosítvány nem elég egy kamionmentő vezetéséhez. A nagy súlyú jármű (különösen 7500 kiló felett) szállítási díja – nem meglepő módon-többszöröse, mint egy „mezei” személyautóé.

Megosztás

Tóth Veronika

Tóth Veronika

Főszerkesztő

Hiszek abban, hogy mindenki képes a környezetét jobbá tenni. Akár egy szép festmény, egy dal vagy egy érdekes, sokakat megérintő olvasmány által.